roastbeef

Vyzkoušejte náš šťavnatý roastbeef se salátkem

V tomto příběhu chutí vám ukážeme, jak si můžete připravit dokonale šťavnaté hovězí maso s křupavou kůrkou a dipem, který budete možná připravovat poprvé, ale rozhodně ne naposledy.

Dobrá příprava je základ každého pokrmu. Co se týká surovin, zbytečně se nepouštíme do experimentů a sázíme na jistotu, kterou je kvalitní hovězí z TORO Hlavečník. Řezníci tu býky poráží, když mají 18–24 měsíců, a na chuti masa je to znát. Kam pro něj? Seženete ho ve většině hypermarketů GLOBUS, v online supermarketu Rohlík a ve vybraných prodejnách RYNEK. A klidně si do košíku přidejte i maso na steak. Hovězí z dnešního receptu si žádá naložit večer před samotným vařením, tak na to myslete, ať je váš talíř chuťově dokonalý.

 

Obrázek
recept roastbeef

Hovězí roastbeef se salátkem, dipem a kváskovým chlebem

 

Doba přípravy: 75 min

Počet porcí: 6

 

Ingredience:

Hovězí roštěnec – 600 g

Dijonská hořčice

Olivový olej

Sůl

Pepř

Salát – klidně mix salátů nebo Lollo rosso

Kváskový chléb

 

Ingredience na dip:

Uvařené žloutky – 2 ks

Olivový olej – 5 polévkových lžic

Šalotka – 1 ks

Dijonská hořčice – 2–3 čajových lžic

Umeocet – 1 polévková lžíce

Med – 1 polévková lžíce

 

Postup:

1. Hovězí maso nařežeme nahoře na čtverečky. Potřeme olivovým olejem, dijonskou hořčicí a necháme přes noc uležet v lednici.

2. Druhý den maso osolíme, opepříme a svážeme potravinářským provázkem, aby se nerozjelo. Troubu předehřejeme na 140 °C.

3. Maso zprudka opečeme na rozpálené pánvi ze všech stran. Pánev volíme ideálně typu wok, abychom ho poté mohli přikrýt pokličkou a rovnou přesunout do vyhřáté trouby. Necháme péct 60 minut.

4. Mezitím si vytvoříme dip. Rozmačkáme uvařené žloutky, přidáme olivový olej, jemně nasekanou šalotku, sůl, pepř, umeocet, dijonskou hořčici a med. Všechny suroviny důkladně promícháme, aby se spojily.

5. Po 60 minutách vyndáme pánev z trouby. Maso položíme na prkénko, odstraníme provázek a nakrájíme ho na tenké plátky.

6. Na talíř naservírujeme salátek, naskládáme plátky masa, polijeme ho šťávou, kterou předtím pustilo, přidáme dip a kváskový chléb a můžeme obědvat. Dobrou chuť!

 

Hovězí maso očima výživové terapeutky

Hovězí maso řadíme k masu červenému. Obsahuje plnohodnotné bílkoviny a další důležité látky. „Ve 100 gramech hovězího masa najdeme 20 gramů biologicky cenné bílkoviny. Denní doporučený příjem bílkovin je 0,8 g/kg ideální hmotnosti,“ vysvětluje nutriční terapeutka Blanka Klvaňová s tím, že u lidí v produktivním věku to dělá něco mezi 40–60 gramy bílkoviny na den. Pokud tedy máte rádi svíčkovou a poobědváte ji, zajistíte tím tělu minimálně třetinu množství bílkovin, které by denně mělo dostat.

Mezi další důležité látky v hovězím mase patří vitamin D a B12. Vitamin D je důležitý především k regulaci vápníku v těle a souvisí s mineralizací kostí. „Nezapomeňte, že vstřebatelnost vitaminu D je závislá na rozpustnosti v tuku, nemějte tak obavu nechat na roštěnci z dnešního receptu trochu tuku,“ dodává Blanka Klvaňová. Vitamin B12 neboli kobalamin je pro tělo důležitý z hlediska metabolismu kyseliny listové a metabolismu tuku. „Vitamin B12 se hojně tvoří v tlustém střevě, ale vstřebává se v tenkém, je tedy dobré přijímat potraviny, kde je ho dostatek. Kromě masa jsou to třeba játra, mléčné výrobky a vejce,“ radí výživová poradkyně.

To, co je v hovězím mase z nutričního hlediska nejcennější, jsou mikroživiny železa a zinku. Okem je nemáme šanci vidět, pro lidský organismus ovšem mají obrovský význam. Železo je nepostradatelné pro přenos kyslíku v těle, jeho celková vstřebatelnost z hovězího je 20 %. Zinek je nezbytný pro normální funkci imunitního systému a správné fungování mnoha enzymů. Hraje důležitou roli v hojení ran a je klíčový pro růst. Jeho nedostatek může vést k vývojovým problémům. Pestrou a vyváženou stravou však můžeme řadě zdravotních potíží předejít.

Blanka Klvaňová je nutriční terapeutka, absolventka bakalářského studia oboru Nutriční terapeut (MUNI) a navazujícího magisterského studia Bezpečnost a kvalita potravin na Fakultě veterinární hygieny a ekologie Veterinární univerzity Brno. Blanka miluje jídlo a kvalitní potraviny považuje za základ každého nutričně vyváženého jídelníčku.

 

Tip na výlet

Kousek od Hlavečníku, v Chlumci nad Cidlinou, můžete navštívit zámek Karlova Koruna, který je považován za jeden z vrcholů iluzivního baroka v Čechách. K zámku náleží rozlehlý zámecký park ve stylu anglické zahrady. Rodiny s dětmi zase nasměrujeme do lesů u Hradce Králové, kterými prochází Pohádková stezka s nádhernými dřevěnými sochami.

A nesmíme zapomenout na starokladrubského koně! V Kladrubech nad Labem se nachází národní poklad, který je zapsaný v UNESCO. Ano, je řeč o Národním hřebčíně. Ten zve všechny návštěvníky do svého nově zrekonstruovaného areálu. Můžete se těšit na prohlídky stájí, zámku, kočárovny a postrojovny, muzea kladrubského chovu koní a také na rozhlednu. Stádo vraníků pak můžete navštívit také ve Slatiňanech u Chrudimi.

Foto a zdroj: Kudy z nudy, Národní hřebčín Kladruby nad Labem

Obrázek
Kladruby

Zaujalo vás tohle téma? Diskutujte o něm. Na sociálních sítích nebo naživo! Budeme rádi, když ho budete sdílet společně s námi.

Související články

  • čerstvě & fit

Věděli jste, že čerstvé máslo je česká specialita? Musí obsahovat minimálně 82 % tuku a maximálně 16 % vody. Pro pečení je to nezbytná ingredience.

  • čerstvě & fit

Pomazánky jsou oblíbenou součástí jídelníčku – jsou rychlé, chutné a snadné na přípravu. Jsou ideální na snídani, svačinu nebo jako rychlé občerstvení pro hosty.

  • čerstvě & fit

Každé vaření začíná výběrem správných surovin. Na kulajdu, kterou si připravíme s naší nutriční terapeutkou Blankou Klvaňovou, jich nepotřebujeme moc. A dokonce se obejdeme bez mouky.